حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز آمریکایی_انگلیسی به شمال یمن (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) فراخوان یمنی‌ها برای برگزاری تظاهرات حمایت از غزه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله گردان‌های قدس به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایران به شورای امنیت: هرگز آغازگر جنگ علیه اسرائیل نبوده‌ایم تداوم حملات موشکی حزب‌الله به مواضع رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) معترضان لهستانی: جنگ اوکراین، این جنگ ما نیست؛ آن را متوقف کنید کنعانی: «فلسطین را آزاد کنید» یک شعار و مطالبه جهانی است پژهشگر مسایل نظامی صهیونیست: اهداف جنگ غزه تضاد دارند برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک از آغاز جنگ اسرائیل ۳۰۰ دانشجوی معترض در نیویورک بازداشت شدند حمله به کنیسه‌ای در پایتخت لهستان با سه بمب آتش‌زا حمله جدید به ایلات در جنوب فلسطین اشغالی بازداشت ۱۰۰۰ دانشجوی آمریکایی معترض به جنایت‌های صهیونیست‌ها رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش: تقویت مراکز قرآنی، کمک به نشر قرآن در جامعه است سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد سردار سلامی: همه کشور‌های دنیا با جنگ ضعیف می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران با جنگ‌قوی‌تر شد وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو: حالا وقت توافق است رئیسی در هیئت‌دولت بر فراهم‌کردن زمینه حضور هر‌چه‌گسترده‌‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس تأکید کرد وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی ویدئو | بخش‌هایی از هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب
سرخط خبرها

«بازی مرکّب» کُره‌ای‌ها در زمین واشینگتن

  • کد خبر: ۱۰۵۶۷۶
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
«بازی مرکّب» کُره‌ای‌ها در زمین واشینگتن
در حالی که مقامات کره جنوبی در دیدار‌های خود و همچنین مراودات غیر حضوری با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان، با موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران و انتقال آن‌ها موافقت کرده بودند، اکنون شاهد توقف این روند در نتیجه دستور مستقیم واشینگتن به سئول هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اخیرا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش‌ها درباره گشایش در مذاکرات وین و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران را نادرست خواند. ند پرایس تأکید کرد همه تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی همچنان اعمال می‌شوند و اعمال خواهند شد.

همان گونه که مشاهده می‌شود، مقامات آمریکایی رسما مسئولیت آزادنساختن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را بر عهده گرفته اند. به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایل این اقدام، تلاش برای امتیازگرفتن از تهران بر سر مسائل اختلافی باقی مانده در روند تکمیل مذاکرات وین باشد.

این مذاکرات از حدود دو هفته قبل معطل تصمیم نهایی آمریکا بر سر موضوعاتی مانند ارائه تضمین‌های اعتباری و خروج سپاه پاسداران و برخی نهاد‌های دیگر از لیست گروه‌های تروریستی ادعایی واشینگتن شده است.

مخالفت رسمی آمریکا با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی درحالی صورت می‌گیرد که اخیرا اخباری درباره احتمال آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران منتشر شده بود.

بر این اساس قرار بود دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد و به حساب بانک مرکزی ایران منتقل شود. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، نیز قبلا اصل آزادسازی این پول‌های بلوکه شده را تأیید کرده بود. حدود ۷ میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش نفت ایران به کره جنوبی در بانک‌های این کشور بلوکه است.

علی رغم ادعای مقامات کره‌ای مبنی بر لزوم بهبود روابط سئول-تهران، اکنون شاهد استمرار بازی این کشور در زمین ایالات متحده آمریکا هستیم. در چنین شرایطی حتی اگر بعد‌ها بر اثر انعقاد برجام شاهد آزادسازی پول‌های بلوکه شده خود در کره جنوبی باشیم، نمی‌توان هزینه‌ها و تبعات بازی برجامی سئول در زمین واشینگتن را نادیده انگاشت.

کره جنوبی با توجه به اینکه ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را بلوکه کرده است، سعی دارد در عین بازی در زمین واشینگتن و آزاد نساختن پول‌های بلوکه شده کشورمان تا زمان موافق نبودن آمریکا، لطمه‌ای به مناسبات این کشور و ایران وارد نشود.

مقامات کره‌ای به لحاظ حقوقی و اعتباری آگاه اند که آزادشدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، ارتباطی با مذاکرات وین ندارد. این پول‌ها برخلاف قوانین بین المللی بلوکه شده است. کره در ابتدا قصد داشت به جای پرداخت پول مستقیم، به ایران کالا صادر کند، اما این موضوع مغایر با تعهدات بازرگانی کره  ای‌ها به کشورمان بود.

در حال حاضر نیز سئول رسما آزادسازی پول‌های بلوکه شده را به سرنوشت مذاکرات وین گره زده است.

در هر حال، قطعا مقامات کره‌ای به دلیل عقب نشینی دوباره از توافقات صورت گرفته و اجرانشدن آن ها، مورد عتاب و بازخواست دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان قرار خواهند گرفت. یک رمزگشایی ساده از اظهارات ند پرایس و دیگر مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که در آینده نیز کره ای‌ها تنها در صورت موافقت واشینگتن و مقامات کاخ سفید، به تعهدات حداقلی خود مبنی بر آزادسازی اموال بلوکه شده کشورمان عمل خواهند کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->